23 octombrie 2017

Vama cu antrepozite și Vama Veche

 
1. -  Jasi - Antrepositele și Vama

Până la construcția clădirii Vama cu antrepozite, marfa care era transportată în Rusia trebuia să fie mutată în stația de la Ungheni de pe malul estic al Prutului, din cauza ecartamentului larg de 1.524 mm utilizat de ruși în timp ce în Europa se utilizează cel de 1.435 mm. 

 2. - Antrepozitele Jasi

Construcția clădirii de antrepozite, cunoscută drept Vama Veche, a început în 1873 când piatra de temelie a fost așezată de regele Carol I. În 1874 a fost inaugurată calea ferată de ecartament larg pe traseul Nicolina - Ungheni - Chișinău, trenurile rusești putând fi încărcate direct din Iași.

Arhitectul clădirii a fost Henry Susskind (1868-1929) fiind construită de Grigore Eliad (1833 - 1901) care între 1872-1874 a realizat și tronsonul de cale ferată Iași - Ungheni pe o lungime de 21,4 km. Construcția acestei linii a fost justificată de faptul că România exporta cantități mari de mărfuri în Rusia, produse alimentare și lemn.

 3. -  Antrepozitele

 4. - Antrepozitele

Pe atunci, liniile de ecartament normal care ieșeau din gara Iași și cele de ecartament larg care plecau spre Ungheni se întâlneau în clădirea Antrepozitelor Iași, actuala Vama Veche.

În fața Vămii Vechi este Gara Iași construită în anul 1870 după planurile arh. austriac Wachter, clădirea fiind construită în stil venețian-gotic cu fațadă inspirată de Palatul Dogilor din Veneția. Compania austro-ungară Lemberg-Czernowitz - Jassy Eisenbahn a inaugurat oficial Calea ferată Pașcani - Iași la 20 mai/1 iunie 1870, cu acest prilej fiind inaugurată și Gara Iași, care era pe atunci una dintre primele stații de călători din România. 
 
5. -   Vama veche în 1920 via fb.com/iasi.vip/

ziaruldeiasi.ro, facebook.com/monumenteiasi/ , delcampe.net, wikipedia

Niciun comentariu: