1. - Jasi - Antrepositele și Vama
Până la construcția clădirii Vama cu antrepozite, marfa care era transportată în Rusia trebuia să fie mutată în stația de la Ungheni de pe malul estic al Prutului, din cauza ecartamentului larg de 1.524 mm utilizat de ruși în timp ce în Europa se utilizează cel de 1.435 mm.
2. - Antrepozitele Jasi
În 1874 a fost inaugurată calea ferată de ecartament larg pe traseul
Nicolina - Ungheni - Chișinău, trenurile rusești putând fi încărcate
direct din Iași.
Construcția clădirii de Antrepozite, cunoscută azi drept Vama Veche, a început în 1906 și finalizată în 1909. Pentru racordarea la liniile gării au fost realizate exproprieri și de-abia în 1912 a fost inaugurat 'noul local de vamă și de antrepozite din Iași'.
Arhitectul clădirii a fost Henry Susskind (1868-1929) fiind construită de Grigore Eliad (1833 - 1901) care între 1872-1874 a realizat și tronsonul de cale ferată Iași - Ungheni pe o lungime de 21,4 km.
3. - Antrepozitele
4. - Antrepozitele
Construcția acestei linii a fost justificată de faptul că România
exporta cantități mari de mărfuri în Rusia, produse alimentare și lemn. Pe atunci, liniile de ecartament normal care ieșeau din gara Iași și cele de ecartament larg care plecau spre Ungheni se întâlneau în clădirea Antrepozitelor Iași, actuala Vama Veche.
În fața Vămii Vechi este Gara Iași construită în anul 1870 după planurile arh. austriac Wachter, clădirea fiind construită în stil venețian-gotic cu fațadă inspirată de Palatul Dogilor din Veneția. Compania austro-ungară Lemberg-Czernowitz - Jassy Eisenbahn a inaugurat oficial Calea ferată Pașcani - Iași la 20 mai/1 iunie 1870, cu acest prilej fiind inaugurată și Gara Iași, care era pe atunci una dintre primele stații de călători din România.
5. - Vama veche în 1920 via fb.com/iasi.vip/
ziaruldeiasi.ro, facebook.com/monumenteiasi/ , delcampe.net, wikipedia
4 comentarii:
Arhitectul care a proiectat cladirea Vama Veche s-a nascut in 1868. E posibil sa fi proiectat aceasta cladire la vârsta de 5 ani?
buna observatia, va trebui sa investighez de unde provine greseala, probabil este o confuzie de nume.
Sunt din Iași, pasionat la căile ferate!
îmi puteți recomanda un articol/material din care să rezulte traseele liniilor de tren care plecau de lângă clădirea antrepozitelor? Bănuiesc ca din partea din spate?
Intrebati la Biblioteca BCU, cu siguranta exista carti despre istoria CFR din Moldova. Ion Mitican are o lucrare despre gara din Iasi: Un veac prin Gara Iasi - Ion Mitican (1983)
Trimiteți un comentariu