26 noiembrie 2017

Orașul Iasi in 1950 via CIA (Central Intelligence Agency)

În august 2010, CIA (Central Intelligence Agency) a desecretizat o parte din documente, iată informații despre orașul Iași din raportul din Decembrie 1959

1. - Raportul CIA despre orașul Iași - 14 decembrie 1959


Iași în anul 1959 - capitala regiunii cu 200.000 locuitori. Orașul a fost declarat suprapopulat așa că orice persoană care vrea să se stabilească permanent aici trebuie să obțină un permis special de la consiliul provinciei.

După terminarea celui de-al doilea război mondial, la 10 ianuarie 1948, Consiliul Municipal a hotărât redenumirea unor străzi, mai ales cele care aminteau de regalitate:
- Strada Lăpușneanu a devenit strada Republicii dar în Octombrie 1958 și-a primit numele inițial.
- Bulevardul Carol a primit numele de 23 August,
- Calea Regina Maria - a devenit I. C. Frimu,
- Lascăr Catargi este Karl Marx, Mareșal Tito
- Vasile Conta se numește acum Friedrich Engels,
- Muzelor este Nicolae Bălcescu,
- Coroi este I. C. Frimu
- Sărăriei a devenit Inginer Ada Marinescu,
- I. C Brătianu a devenit Gheorghi Dimitrov,
- Mârzescu se numește Dobrogeanu Gherea,
- Căpitan Păun este Roza Luxenburg,
- Nemțească a devenit Karl Liebknecht,
- Palatului este Mareșal Malinovski,

- Socola este Dr. C. I. Parhon,
- Nicolina a devenit Ilie Pintilie,
- Sf. Lazăr este 7 Noiembrie,
- Rosetti este 8 sau 6 Martie,
- Ghica Vodă este Dr. Gelerter,
- Cucu este Haia Lifschitz,
- Aron Vodă este Lazăr Grinberg,
- Bulevardul Ferdinand este Bd. 30 Decembrie sau Filimon Sirbu,
- Bulevardul Elisabeta este Rîpa Galbenă
- Arcu este Filimon Sirbu,
- Negruzzi este Horia,
- Lozonski este Cloșca,
- Robilor în Dezrobirii
- Toma Cozma în Mohănescu
- Mitropoliei în Crișan 
- Fundac Lozonski este Crișan,
- Piața Victor (Victoriei ?) este Gabriel Peru,
- Bd. Brătianu și Rosetti au devenit Bd. Tudor Vladimirescu,
- Albineț este Ion Niculi,
- Tăutu este Pavel Tcacenko,
- Regimentul 13 este Silvestru,
- Colonel Langa este Maks Weksler,
- Carp este Flamura Roșie,
- Piața Unirei devine Piața Republicii dar în Octombrie 1958 și-a reprimit numele,
- strada Carol devine Copou

Strada principala este Lăpușneanu unde găsim:
a. Hotel Victoria (fost Hotel Palace) la nr. 1. Este o clădire cu 4 etaje și are un restaurant la parter.

b. Sunt 2 cinematografe:
1. Maxim Gorky (fost Trianon) la nr 8 sau 10 - are 800 locuri
2. Tineretului (inițial Roxy) la nr. 16 sau 18 - are 600 locuri

c. Muzeul municipal, aflat intre cele 2 cinematografe se afla în Palatul lui Io(a)n Alexandru Cuza.
d. Provincial Party Club - la nr 13 pe strada Lăpușneanu, ocupa 2 etaje. De la parter există o agenție de bilete pentru cinema și teatru.

e. Telephone exchange - la colțul străzii Lăpușneanu cu strada Banu - are 2-3 etaje. Echipamentul este la subsol și la etajul 2. Ultimul etaj conține o stație radio - releu. Numerele de telefon din Iași au 4 cifre și încep cu 1 sau 2.

f. Clădirea Jockey Club - este la coltul străzii Engels cu strada 23 August. Aici este sediul organizației Liga Prieteniei Româno-Sovietice (ARLUS), Society fot the Dissemination of Science and Culture (SRSC), Uniunea Inginerilor și Tehnicienilor și Asociația Medicala.

g. Fostul Palat Regal, peste drum de Jockey Club, este sediul Librăriei Centrale a Universități.

h. Provincial Construction Agency care a fost inițial atașată Sovrom constructie - ocupă o clădire cu număr impar la capătul străzii Lăpușneanu.

4. Strada Ștefan cel Mare -  cea mai frumoasă și mai largă stradă din Iași, are următoarele clădiri proeminente:
a. Fostul Palat Roznovanu (aproximativ strada nr. 51) a găzduit Consiliul Provincial din 1956. Până în acel an, clădirea a fost ocupată de Comandamentul Militar, care ulterior a fost transferat la Cluj. La mijlocul lunii octombrie 1958, în clădire a izbucnit un incendiu mare. A distrus biroul secției de personal, Controlul de Stat, două camere de arhivă și secția de registratură. Focul se stinge simultan în toate cele patru colțuri ale clădirii la ora 01:00 și durează două zile. (Rezultatele investigației ulterioare nu sunt cunoscute).
b. Următoarea clădire de pe stradă (adică numărul aproximativ al străzii 53) este o structură mare de trei etaje care găzduiește organizații de partid în Comitetul provincial și Comitetele provinciale și locale ale Tineretului Comunist (UTM).
c. Singura sucursală din Iași a Băncii de Stat este situată la Nr. 57 sau Nr. 59. Banca Agricolă se află la strada Ștefan cel Mare nr. 40 (aproximativ). Există o a treia bancă din Iași, Banca de Credit și de Investiții, care se află pe strada Vasile Alecsandri, la colțul străzii Cuza Vodă.

d. Cel mai mare magazin este situat lângă Banca de Stat.
e. Nu departe de magazin (aproximativ nr. 67 sau 69) se află Cinema Puskin (anterior Scala), cu aproximativ 450 de locuri.

Strada Cuza Vodă, printre principalele artere ale orașului Iași, este înconjurată de magazine pe ambele părți. Clădirile proeminente de pe această stradă sunt:
A. Biroul poștal și sediul telegrafic situat la nr. 5 sau 7. Se află într-o clădire cu două etaje, care a găzduit anterior Banca Moldova. Există două birouri poștale: unul la gara centrală (Gara Iași), iar celălalt în cartierul Tătărași.
b. Mai multe case de apartamente cu patru etaje pentru lucrătorii de la poștă și telegraf sunt în construcție vizavi de postul principal.
c. Fostul "Institut Notre Dame", colț al străzii Dobrogeanu Gherea, găzduiește acum o cămin studențesc, școli secundare pentru muzică și arte plastice și un auditoriu.
d. Teatrul Național și Opera se află într-o clădire comună vizavi de fostul "Institut Notre Dame".
6. Piața municipală este situata pe strada G. Dimitrov, la colțul Străzii Nicolae Bălcescu. În aceeași locație este și Spitalul Central pentru Adulți (fostul Spitalul Sf. Spiridon), care servește ca și clinică universitară și care a fost extins considerabil în ultimii ani.
7. Colegiul de Medicină și Farmacie este situat pe strada Universității, lângă spitalul menționat mai sus.
8. Secția de Arte Plastice a Academiei Române de Științe este situata la Nr. 5 sau nr. 7, strada Filimon Sârbu. În fața clădirii se află școala secundară "Mihai Sadoveanu" (fost Liceul Național).
9. Consiliul Municipal Iași este adăpostit în clădirea municipalității dinaintea războiului pe strada Vasile Alecsandri.

10. Palatul Culturii din fostul Palatul Administrativ pe strada Mareșal Malinovski găzduiește următoarele instituții:
A. Oficiile Flacăra Iașului, ziarul provinciei (tipografia se află în fosta clădire a Administrației Financiare pe strada Ștefan cel Mare, colțul străzii Cuza Vodă).
b. Uniunea Scriitorilor
c. Uniunea Artiștilor
d. Birourile Iașul Literar, ziar de literatură, apare lunar.
e. Muzeul de Arte Plastice.

11. Sediul poliției provinciale și al municipiului, precum și sediul Securității, încă din din vara anului 1957, au împărțit noua clădire cu trei etaje pe strada ing. Ada Marinescu, lângă strada Calea 23 august. Intrarea în oficiile de poliție sunt de pe strada ing. Strada Ada Marinescu și cea în sediul Securității de pe o banda mică pe partea opusă. Sediul poliției dinainte de război pe strada Vasile Alexandrie (Alecsandri ?) este acum ocupat de Întreprinderea Poligrafica nr. 2 Iași.

12. Stația de pompieri municipală este situată între străzile Karl Marx și Asachi. Nu a existat o astfel de stație înainte de al doilea război mondial. Turnul de veghe al stației oferă o vedere bună asupra întregului oraș.
13. Până în vara anului 1957, Iașiul a fost alimentat cu apă potabilă prin intermediul unei conducte vechi din Timișești. Cantitatea de apă a fost insuficientă, iar orașul a suferit o penurie severă. Amplasarea unei noi principale de 17 kilometri lungime, de la râul Prut, a fost finalizată la momentul menționat anterior și de atunci alimentarea cu apă a fost în abundență. Noua stația de pompare a conductei noi, Șantierul Alimentarei Cu apa, este situată în satul Holboca.

14. Stația de radio provincială este situată pe strada Karl Marx, într-o clădire cu trei etaje, vizavi de strada Paladi, pe partea dreaptă cum vii din centrul orașului. Lucrările la stație au fost finalizate de-a lungul anilor 1956 și începutul lui 1958. Ea transmite o dată pe zi de la ora 6:00 p.m. până la ora 7 p.m. difuzare pe unde medii de 261 m. În principal, transmite emisiunile Radio București.

15. Cea mai importantă fabrică industrială din Iași este Fabrica Chimică Nr. 2, o fabrică de antibiotice deschisă în 1956. Nu este situată în Iași, ci pe un deal aproape de gara Valea Lupului de pe linia Iași-Pașcani și la stânga drumului spre Roman. Se poate vedea bine de la periferia Iașului, de exemplu de la Bariera Păcurari sunt șapte kilometri. Coșurile sale, cel mai mare dintre ele fiind din cărămizi roșii, sunt un reper al orașului. Fabrica se întinde pe un teren mare, este înconjurată de un zid de 1,5 metri înălțime și din plăci de beton prefabricate. În fabrică lucrează aproximativ 2.000 de muncitori. În ianuarie 1958, instalația a funcționat în patru săli de producție cu design similar: structuri de pardoseală cu spațiu de 30 de metri pătrați cu acoperiș înclinat. Au fost construite trei sau patru alte săli de același tip. Clădirea administrativă a fost amplasată la o distanță considerabilă de halele de producție.
16. Cea mai mare fabrică industrială din Iași este Atelierele Ilie Pintilie (fostă Atelierele C.F.R. Nicolina), aici se reparară locomotivele și căile ferate. Se întinde pe un cartier întreg, de la Gara Nicolina la Strada dr. C. I. Parhon, poarta fiind pe ultima stradă menționată. De asemenea, se preconizează fabricarea de camioane feroviare care, printre altele, sunt exportate în Bulgaria. În septembrie 1958 a izbucnit un mare incendiu în depozitul de materii prime de la uzină. Daunele provocate de incendiu au fost estimate la 5 până la 7 milioane de lei. În afară de aceasta, s-au înregistrat pierderi ca urmare a lipsei de materii prime rezultate.
17. Se știe că trei fabrici din industria bumbacului operează la Iași, toate datând dinainte WWII.
a. Fabrica de filare și țesut "Tesătura" de pe strada dr. C. I. Parhon  cu aproximativ 3000 de muncitori. Până la aproximativ 1949, aici se realizat numai în țesut; apoi a fost realizată și secția de filare.
b. Fabrica de filare și țesătură "Victoria" pe strada Vasile Lupu, cu circa 2.000 de muncitori.
c. Fabrica "Textila Roșie" din cartierul Târgușorul Copou, două stații de la parcul municipal Grădina Copou. Are aproximativ 1000 de angajați.

Următoarele unități industriale suplimentare sunt situate în Iași:
a. În septembrie 1958, construcția unei brutării mari, care acoperă o suprafață de aproximativ 800 de metri pătrați, se apropia de finalizare. Acesta este situată în partea stângă a străzii dr. C. I. Parhon , venind din centrul orașului, la 300-400 de metri de podul de fier Podul Roșu.
b. O fabrică de refrigerare mare (pentru exportul de carne către URSS), finalizată în vara anului 1958, este situată pe strada dr. C. I. Parhon, la aproximativ 150 de metri de căile ferate și la 300 de metri de gara Socola Roșie.
c. O fabrică de reparații pentru utilaje de construcții, situată pe partea stângă a străzii Moara De Foc venind din centrul orașului și la aproximativ 50 de metri de căile ferate, se apropia de finalizare la sfârșitul anului 1958.

19. Stația de radiofrecvență este situată în Piața Unirii.
20. Singura centrală din Iași este centrala termică de pe strada Uzinei. Nu a suferit nicio schimbare exterioară de la sfârșitul celui de-al doilea război mondial, a fost echipată cu utilaje noi. Începând cu ianuarie 1958, Iașiul a fost alimentat și cu energie electrică de la noua centrală din Borzesti prin intermediul unei noi linii de înaltă tensiune. Această stație oferă curent și pentru Bacău și Galați.

21. Detalii cu privire la instituțiile medicale din Iași:
A. Spitalul Provincial modern "Dr. Parhon" este situat vizavi de parcul municipal (Grădina Copou). Construcția a început înainte de al doilea război mondial, dar a fost finalizată cu doar câțiva ani în urmă. Spitalul este găzduit într-o clădire cu cinci etaje (cea mai înaltă structură din oraș) și cuprinde următoarele secții:
1) Bolile interne
2) Chirurgie
3) Balneologie
4) Obstetrică
b. Un spital militar este adăpostit în fosta Școală de Cadeți (Liceul Militar) - pe Calea 23 August.
c. Banca de sânge este situată în a treia sau a patra clădire din stânga (provenind din centrul orașului) din strada Karl Marx.

22. Depozitele municipale de tramvai și autobuze sunt situate lângă centrala electrică. Orașul Iași are patru linii de tramvai:
a. Nr. 1 - se desfășoară între cartierul Copou și strada dr. C.I. Parhon, prin următoarele străzi: 23 August, G. Dimitrov, Piata Unirii, Cuza Voda, Elena Doamna, Anastasie Panu, Mareșal Mali, Novski și Podul Roșu.
b. Nr. 2 - Str. Păcurari, str. Republicei, Piața Unirii, Cuza Voda și pe ruta nr. 1 către Gara Nicolina.

c. Nr. 3 - se desfășoară între gara centrală și abator, pe următoarele străzi: 30 Decembrie, Piața Unirii, Cuza Voda, Târgul Cucului, Padurei, Tătărași, Ion Creanga Stejar ? și Vasile Lupu.
d. Nr. 4 - Târgul Cucului, ing. Ada Marinescu și Calea 23 August.

23. Sistemul de autobuze funcționează pe liniile identice cu cele ale numerelor 1, 2 și 4, în plus, pe un traseu de la Palatul Culturii până la fabrica de antibiotice de la Valea Lupului, via strada Păcurari.
21. Taxiurile sunt parcate la Piața Unirii. Numărul lor total este de 10 mașini de stat și două sau trei vehicule private.

25. În continuare sunt prezentate detalii despre instalațiile feroviare din Iași:
a. Stația Nicolina, terminata în 1956 sau 1957, este o stație mică folosită de lucrători (în principal muncitorii de la calea ferată) și de trenurile care transportă materiale la depozitele din jur.
b. Socola Roșie, terminată în 1951 sau 1952, este o stație specială de transport de marfă pentru comerțul româno-sovietic. Există numeroase galerii rutiere înguste și rusești sovietice și un număr considerabil de depozite. Operațiunile de tranzit referitoare la tot traficul de marfă se efectuează exclusiv la această stație.
c. Gara Socola Albastra servește doar pasageri.
d. Stația centrală Iași. Expresul Sofia trebuia să treacă pe această stație, iar schimbul de osii pentru cele două manometre diferite a fost efectuat acolo. Din 1957 sau începutul anului 1958, această operațiune a fost efectuată la Ungheni; trenul nu mai trece prin Iași. O cale ferată de ecartament a fost instalata de la Iași la Ungheni. Transportul mărfurilor de import și de export către și dinspre trenurile sovietice se face fie manual, fie automat. Unele bunuri nu sunt transferate direct, dar sunt depozitate.

26. Următoarele sunt detalii privind obiectivelor militare din Iași:
A. Barăcile militare de la Iași nu s-au schimbat încă de la al doilea război mondial. Barăcile de pe strada Graniceri sunt sediul Gărzii de Frontieră din perioada 1945-1946.
b. Barăciile de pe strada ing. Ada Marinescu, care a servit ca si cantonament pentru o unitate a Forțelor Aeriene înainte de al doilea război mondial, a fost ocupată de o unitate a Securității la sfârșitul războiului. Există încă o baracă pe aceeași stradă.
c. Barăcile situate pe Calea 23 august în apropierea parcului municipal au adăpostit Regimentul 13 înainte de al doilea război mondial. De la sfârșitul războiului până în 1957, Școala de cadeți a locuit aici. Când in cele din urmă a fost transferat la Câmpulung Moldovenesc, barăcile au fost preluate de o unitate de armată.
d. Comandamentul de garnizoană din Iași ocupă o clădire la colțul din 23 august și I.C. Străzi Frimu.
e. Nu există unități Air Force staționate în Iași.

f. Armatele forțelor sovietice au staționat la Iași de la sfârșitul celui de-al doilea război mondial până în 1954-1955. A existat, de asemenea, un comandament sovietic și un consul sovietic. La data menționată, majoritatea forțelor sovietice de la Iași au fost evacuate (în URSS); consulul sovietic a plecat în același timp. Alte forțe sovietice au părăsit Iașiul în timpul revoltei din Ungaria din 1956; doar o mică unitate a rămas în oraș în fosta vilă din fața gării centrale. În iunie 1958, și această unitate a plecat. Doar un mic grup sovietic de la biroul de control al mișcării militare rămâne în gara centrală.

27. Noi locuințe au fost construite în principal pe următoarele străzi: Păcurari, Nicolae Bălcescu, ing. Ada Marinescu și Karl Marx. Construcțiile pe strada Păcurari, care se desfășoară încă din 1951, se află pe partea stângă a străzii, venind din centrul orașului. Clădirile sunt destinate locuințelor lucrătorilor și funcționarilor. Patru clădiri urmau să fie finalizate până în decembrie 1958. Fiecare clădire are aproximativ 40 de apartamente, care constă din trei camere și utilități. Fiecare apartament este alocat la două familii care trebuie să împartă bucătăria și baia.

28. Următoarele magazine de combustibil și materiale sunt în Iași:
a. Magazinele de combustibil, pentru uz curent, se află la intersecția căilor ferate și Șoseaua Națională, în direcția Păcurari.
b. În 1955/56 au fost construite magazinele de combustibil, amplasate atât deasupra, cât și subterane, pe strada Cetățuia, pe partea stângă a străzii, care mergea de la Cartierul Bucium spre Mănăstirea Cetățuia.
c. Depozitele mari de fier, oțel și cărbune sunt situate în partea din spate a gării Socola-Roșie, într-o zonă cunoscută sub numele de Câmpul Țuțora, de-a lungul prelungirii străzii Țuțora. Magazinele servesc drept centru de distribuție a diferitelor fabrici din oraș.

2. - O porțiune din Harta Iașului din raportul CIA din decembrie 1959

Varianta completă a hărții o găsiți aici sau variantă mai buna pe dropbox.

- Legendă:
1. Secția de chimie a Academiei - azi Institutul de Chimie Macromoleculară Petru Poni
2. Textila roșie - fabrică de bumbac - viitoare Textila Iași ce producea încă din 1886 “frânghierie și țesature”, în 2008 s-au dărâmat halele pentru a face loc unui cartier rezidențial.
3. Sediul Miliției sau Securitatea
4. Hotel Victoria - azi Grand Hotel Traian
5. Cinema Maxim Gorky - azi Cinema Republica
6. Cinema Tineretului
7. Cabinetul de partid (Province Party Club)
8. Centrala de telefoane (Telephone Exchange)
9. Muzeul Unirii
10.  Jockey Club -  demolat în 1959
11.  Trustul regional de construcție
12.  Sfatul popular regional (Province Council) - Primăria Municipiului Iași fost Palatul Roznovanu
13.  Comitetul de partid (Province Party Committees Town Party Comittee and U.T.M) azi Camera Agricolă
14.  Banca de Stat
15.  Banca Agricolă
16.  Banca de Credit și Investiții - azi Școala Postliceală FEG
17.  Departamentul de Stat (Department Store)
18.  Cinema Puskin - azi Consiliul Județean Iași
19.  Biserica Ortodoxă
20.  Biserica Catolică
21.  Poșta
22.  Cămin de studenți (Students' hostel) - ? azi Colegiul Național de Artă Octav Băncilă
23.  Teatrul Național Vasile Alecsandri
24.  Aeroport civil
25.  Spitalul central pentru adulți - azi Spitalul Sfântul Spiridon
26.  Institutul medico-farmaceutic - Universitatea de medicina și farmacie Grigore T. Popa
27.  Academia RPR de arte plastice - azi Blocul Tarom, fost Academia Mihăileană (Casele Cazimir) construită în 1841 și demolată în 1963.
28.  Școala M. Sadoveanu (secondary school) - azi Colegiul Național
29.  Consiliul municipal (Sfatul popular orășenesc) - azi Starea Civilă - Casa Căsătoriilor
30.  Palatul Culturii
31.  Casa de printare a ziarului Flacăra Iașului - Palatul Braunstein
32.  Întreprinderea Poligrafică nr. 2
33.  Brigada de pompieri - azi Inspectoratul pentru Situații de Urgență Mihail Grigore Sturdza și Compania Nr. 1 de Pompieri
34.  Stația de radio - azi Centrul Cultural German
35.  Stația de marfă Păcurari
36.  Calea ferată - Railway gates
37.  Gara Nicolina
38. Sanatoriul de noapte pentru muncitori C.F.R. - azi alături este Casa de Cultură a Sindicatelor
39. Reparații vagoane și locomotive Ilie Pintilie (Nicolina) - înființată în anul 1892 sub numele Atelierele CFR Iași, reparații de locomotive cu abur și vagoane de marfă, în 1967 își schimbă numele în Uzina Mecanică Nicolina Iași, viitor complex rezidențial.
40. Șine spre București ...
41. Țesătura - filare și țesătură (spinning and weaving mill) - azi magazinele Lidl și Dedeman - înfiinţată în 1910, a purtat numele de Ţesătura Iaşi până în anul 1948 când a fost naţionalizată. În perioada comunistă a funcţionat sub denumirea de ”Întreprinderea de Stat Ţesătura Iaşi” până în anul 1990, când s-a constituit ca societate pe acţiuni sub numele S.C. IASITEX S.A.
42. Stația de tensiune
43. Depou tramvaie și autobuze - azi RATP - Depou Tramvaie
44.  Barăci Grăniceri, Corpul regimentului ..
45.  Barăci pentru militari
46.  Barăci pentru militari, regimentul nr. 25 ? 35 ?
47. Garnizoana Iași
48. Spitalul Militar - azi Spitalul Clinic de Urgență Militar dr. Iacob Czihac
49. Vama veche - ocupată de trupele sovietice
50. Spitalul dr. C. I. Parhon
51. Banca de sânge - strada Lascăr Catargi
52. Fabrica de refrigerare
53. Parcul Expoziției
54. Institutul agronomic - azi Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară Ion Ionescu de la Brad
55. Stadionul 23 August - azi Stadionul Emil Alexandrescu
56. Universitatea - azi Universitatea Al. Ioan Cuza 
57. Casa .. (ilizibil ..nter ho..se)
58. Stația de tren Socola Albastră
59. Calea ferată (Railway sidings)
60. Stația de tren Socola Roșie
61. Depozitul gării Socola Roșie (Warehouse)
62. Stația centrală de tren
63. Victoria - filare și țesătură

Altă schiță a orașului Iași din 1950:



3. - O porțiune din Harta Iașului 1950

- Legendă
1. Rezervor apă potabilă
2. Stadion
3. Parc
4. Monumentul Soldatului Sovietic - inaugurat în 1947 avându-l ca autor pe sculptorul Boris Caragea. În 1991 a fost mutat în cimitirul Eternitatea apoi a fost dezasamblat.
5. Corpul armatei și regimentul artileriei
6. Parcul Copou
7. Filare și țesătură (Wool carding and spinning mill)
8. Școala tehnică fost seminar
9.  Tramvaiul nr. 2
10. Grădina botanică
11. Universitatea și politehnica
12. Institutul de textile parte a politehnicii
13. Școala de fete
14. Casa lucrătorilor CFR construită în 1951
15. Casa studenților
16. Clubul Forțelor armate și cazare pentru ofițeri
17. Sediul Securității
18. Librăria universitară
19. Consulatul sovietic
20. Uzina electrică Romila (Electrically power roller mill)
21. Sediul Naval (Office of Naval Section) ?
22. Scara Râpa Galbenă
23. Liceu
24. Gara principală
25. Garaj tramvai ?
26. Centrala termică - electrică
27. Piața Sf. Spiridon
28. Piața Păcurari
29. Facultatea de Medicină și spitalul civil Sf. Spiridon
30. Spitalul militar
31. Statuia A. I. Cuza care este mutată din motive necunoscute ?
32. Clădirea Telefoanelor
33. Poșta
34. Fosta clădire Notre Dame acum școală de muzică
35. Teatrul Național
36. Spitalul de civili C. I. Parhon
37. Barăcile regimentului de grăniceri
38. Centrala metalurgică
39. Coșul de evacuare a centralei nr. 38
40. Parcul englez
41. Sfatul popular, primăria
42. Oficiul pentru colectarea taxelor și sediul guvernului (district government)
43. Biserica ortodoxă și sediul Mitropoliei Iași
44. Biserica Trei Ierarhi
45. Catedrala catolică - clopotniță
46. Hala (Haza) piață
47. Sf. Nicolae
48. Clădirea expoziției
49. Oficiul sovietic pentru călătoriile personalului militar
50. Clădirea militară
51. Textila Roșie - filare și țesătură
52. Banca Națională
53. Baraca pompierilor
54. Sanatoriul
55. Țesătura
56. Calea ferată Ilie Pintilie, fostă Nicolina
57. Abatorul
58. Curtea de autobuze RATA
59. Cuptor de căramidă (Brick kiln)
60. Gara Nicolina
61. Cimitirul Eternitatea - ortodox și catolic
62. Aeroportul
62a. Hangarul
62b. Pistă de decolare -  1.500 metri lungime
63. Sanatoriul
64. Joncțiunea căii ferate Socola, pentru schimbare de pe sistemul de ecartament rusesc pe cel european
65. Șantierul pentru transbordarea mărfurilor de la ruși la sistemul european.
65a. Platforma de încărcare
66. Cuptor de cărămidă
67. Poligon ? (Target range)
68. Fabrica de textile Victoria
69. Fabrica de penicilină
70. Mănăstirea ortodoxa Cetățuia
71. Fabrica de țigări
72. Cisterne de combustibil
73. Calea ferată de tip rusesc
74. Fabrica frigorifică pentru a trimite carne în URSS
75. Podul peste calea ferată
76. Podul cu podea de piatră
77. Podul de lemn pietonal
78. Podul de lemn (highway bridge)
79. Podul Poșu - pod din ciment
80. Podul de lemn


Varianta completă a hărții pe care o găsiți aici sau în variantă mai bună pe dropbox.

Rapoartele CIA pot fi citite pe cia.gov/library.

Niciun comentariu: