218. - Strada Cuza Vodă înspre Piața Unirii
- Statuia Miron Costin
Statuia cronicarului moldovean
Miron Costin (1633-1691) a fost realizată în 1890 de sculptorul francez de origine polonezo-germană
Wladimir C. Hegel
(1839-1918), profesor la Școala de Belle Arte din București, care s-a
inspirat de un portret existent la Biserica Teodoreni din satul
Burdujeni (astăzi cartier în Suceava).
Amplasarea aici a statuii nu este întâmplătoare,
Miron Costin avea pe la 1664 o casă ceva mai jos, pe Uliţa Strâmbă, fostă Uliţa Nemţească Mare, Căpitan Păun și azi Strada Agatha Bârsescu, spre strada Podul Vechi azi strada Costache Negri.
Pe piedestalul de gresie se află două basoreliefuri: în dreapta, Miron Costin este reprezentat la curtea regelui polon
Ioan al III-lea Sobieski
(1674-1696) citind lucrarea sa "Istorie în versuri polone despre
Moldova și Țara Românească", pe care a scris-o la dorința regelui
Poloniei și căruia i-a și dedicat-o în iulie 1684 și la stânga este
prezentată arestarea cronicarului din ordinul domnitorului
Constantin Cantemir, tatăl lui
Dimitrie Cantemir.
Inițiativa
construirii monumentului a aparținut unui comitet de organizare din
care făceau partenume sonore ale culturii românești cum ar fi: Mihail
Kogălniceanu, Alexandru Odobescu, Vasile Alecsandri, Bogdan
Petriceicu-Hașdeu, Nicolae Gane, Titu Maiorescu, Vasile Pogor, Leon
Negruzzi care au organizat o subscripție publică pentru strângerea de
fonduri, cu o sumă destul de mare contribuind și regele Carol I.
În
iunie 1888, cu ocazia punerii pietrei fundamentale a statuii, au fost
așezate la baza soclului osemintele celor doi frați: Velicico și Miron
Costin, decapitați în anul 1691 din ordinul domnitorului Constantin
Cantemir.
Monumentul
a fost inaugurat la data de 18/30 septembrie 1888 în prezența a 10.000
de participanți, printre care și membrii a două delegații de studenți
din Bucovina și Polonia, sărbătorindu-se evenimentul sub sintagma
"Națiunea română este recunoscătoare". Cu prilejul dezvelirii
monumentului, compozitorul Gavril Muzicescu a compus un marș închinat
lui Miron Costin.
Statuia lui Miron Costin a fost amplasată pe strada Mârzescu
(pe atunci era în Piața Pomului Verde), la intersecţia străzilor
Cuza Vodă şi Ion C. Brătianu, în imediata apropiere a casei
Alecu Balş şi a vornicului Nicolae Millo, în spațiul unde s-a aflat casa
cronicarului.
În anii de după Revoluția din decembrie 1989, pana din mâna lui Miron Costin a dispărut dar a fost înlocuită de către Primărie.
Pe
o placă de pe soclul statuii este următoarea pisanie: “În anii 1888
luna august în al 22lea al domniei majestăților sale Carol I regale
României și regina Elisaveta, prin contribuțiune publică s'a ridicat în
Iași acest monument, sub care națiunea română a depus, cu venerațiune,
osemintele aflate în mormîntul familiei Costin din beserica dela
Brănișteni județul Roman, odineoară Barbescii. Comitetul organizator
subscrierei Președinte: Mihail Kogălniceanu Membri: N. Culianu I.
Calenderu N. Gane B.P. Hasdeu N. Ionescu Melchisedec episcop de Roman
Titu Maiorescu Leon Negruți A Papadopulo-Calimah D. Sturdza C. Stancescu
și secretar: V.A. Urechia”.
Pe
o placă votivă de pe soclul statuii se află următoarea inscripție: “LUI
MIRON COSTIN 1633 - 1691 Națiunea română recunoscetoare Principalii
contribuitori M.sa regele Carol I Orașele:
Iașii.-Bucurescii.-Buzeul.-Botoșanii.-Berlad.-Brăila.-Bacău.-Cotnarii.-Craiova.-
Constanța.- Focșanii.-Galatii.-Giurgiu.-Odobescii.-Peatra.-Panciu.-
Roman.-Severin.-Tîrgul-Neamțu.-Tîrgul-Ocnei.-Tîrgul
Măgurele.-Tîrgul-Frumos Institute și persoane contribuind dela 200 lei
în sus: J.P.S. Iosif Naniescu metropolit Moldovei și Sucevei. P.SS.
Silvestru episcop de Huși.-P.S. Genadie episcop de Romnic și Noul
Severin. Doamna Elena Cuza.-Elena D. Grecianu născută
Bălăceanu.-principii Alexandru și Demetrie Cuza.-Gr. Cantaccuzino.-J.
Marghiloman.-Christofor Tabacovici.- Clubul Tinerimei.-Clubul
Regal.-Cercurile militare din Bucuresci și Roman.-Împiegații
telegrafo-postali.-Eforia spitalelor brancovenesci.-V.A.
Urechia.-Nicolae.Gheoca.din Iași”.
Pe soclu erau montate Stemele României şi ale oraşului Iaşi dar au fost eliminate de comuniști.
Wladimir C. Hegel
(1839 - 1918) a mai realizat și Statuia lui Vasile Alecsandri din fața
Teatrului Național, dezvelită la 15 octombrie 1906, a realizat și
Monumentul Eroilor Pompieri din București și Bustul Reginei Elisabeta de
la Muzeul Național Peleș.
via libruniv.usarb.md
220. - Statuia și Filarmonica de stat Moldova
221.
222.
223.
224. - Statuia Miron Costin în anii '60
225.
226.
227.
228.
229.
230.
231.
238. - Liceul de fete Notre Dame de Sion
239. - Iași Școala Notre Dame și Statuia lui Miron Costin
240.
241.
Magasinul Conservatorului Sol. Kauffmann - anul 1899
Piane, Violine, Cobze, Flaute - Str. Golia nr. 54
243.
- Strada Cuza Vodă - Filarmonica și Casa Balș
244.
- Institutul Sacre Coeur
245.
- Strada Cuza Vodă - Institutul Notre Dame de Sion
246. - Jassy - Notre Dame de Sion 1900
247. - Institutul Notre Dame de Sion
248. - Filarmonica
249.
- Notre Dame de Sion - Jassy
250. - Institutul Notre Dame de Sion
251. - Notre Dame de Sion
252.
- Strada Cuza Vodă
253.
- Strada Cuza Vodă via
tramclub.org
254.
- Strada Cuza Vodă by Hans Oerlemans
255.
- Strada Cuza Vodă by Alex Krakowsky
256.
- Strada Cuza Vodă via
tramclub.org
257.
- Capela Notre Dame de Sion
258. - Pensionatul Notre Dame de Sion - Chapelle Choeur
via
facebook.com/iasifotografiivechi
259. - Eleve Institut Notre Dame de Sion
260. - Stejarul lui Henri Mathias Berthelot
via
- Stejarul lui Henri Mathias Berthelot
În grădina de peste drum de Filarmonica este un
stejar monument plantat de generalul
Henri Mathias Berthelot în 1927 cand a revenit la Iaşi la zece ani după luptele din primul război mondial. Ceremonia a avut loc în vechea Piaţă a Primăriei unde generalul francez a primit defilarea trupelor române şi a plantat cu mâna sa un stejar în vârstă de 10 ani, evocator al eroicului an 1917. Stejarul şi bustul generalului, amplasat aici, în faţa Institutului Notre Dame de Sion unde în timpul razboiului funcţionase şi un spital militar francez. Bustul generalului Berthelot din Gradina Teatrului este opera sculptorului L. Coue, aici se mai găsește și bustul actorului Radu Dumitrescu, opera lui Ion Vlasiu, în parcul din fața Teatrului este statuia lui Matei Millo opera sculptorului Ion Vlad, bustul artistei Aglaie Pruteanu .
Henri Mathias Berthelot, general al armatei franceze a fost șef de stat major al comandantului suprem al trupelor franceze pe Frontul de Vest în Primul Război Mondial iar în 1916 a fost detașat în România ca șef al Misiunii Militare Franceze. Pe durata misiunii, generalul Berthelot a asigurat și rolul de consilier militar al Regelui Ferdinand.
261. - Strada Cuza Vodă, Teatrul Național
262. - Desen Teatrul Național
Peste drum de Institutul Notre Dame de Sion este
Teatrul Național ce a fost înființat în 1840, sub direcțiunea lui Costache Negruzzi, Vasile Alecsandri, Mihail Kogălniceanu și condus de Costache Caragiali.
În anul 1832 exista un teatru în casele boierului Talpan din uliţa Golia, care, deşi era mic, avea avantajul de a se găsi aproape în centrul oraşului, fapt pentru care ajunsese foarte frecventat de toate ”clasele societăţii şi astfel progresa în mod necontenit”.
Teatrului cel Mare din Copou, pe locul căruia astazi este
Universitatea Al. Ioan Cuza, a funcționat timp de 42 de ani, până în februarie 1888 în palatul domnesc a domnitorului Mihail Sturza din Copou, primul spectacol având loc pe 22 decembrie 1846. În noaptea de 17 spre 18 februarie
1888, în urma unui incendiu devastator, clădirea Teatrului de la Copou este distrusă.
Reprezentații teatrale au mai avut loc în mica sală a lui
Pastia (lângă Hotelul Traian) şi apoi în sala mai mare deschisă pentru circ de Teodor
Sidoli în noiembrie 1889, cam in zona Hotelului Unirea de astăzi.
Actuala clădire a
Teatrului Național Vasile Alecsandri a fost construită între anii
1894-1896 pe locul vechii
Primării propusă la demolare în 1892. A fost realizat după planurile celebrilor arhitecți vienezi
Ferdinand Fellner și
Hermann Helmer, care au proiectat construcții similare din Viena, Praga, Odessa și Zurich iar în România au construit
Teatrul Regina Maria din Oradea,
Cluj Napoca,
Timișoara dar și Palatul de Justiție din Suceava.
În timpul primului război mondial, în sala Teatrului Național s-au desfășurat lucrările Camerei Deputaților.
În anul 1956, cu prilejul aniversării a 140 de ani de la primul spectacol în limba română, teatrul ieșean primește numele marelui poet, dramaturg și om de cultură
Vasile Alecsandri (1821 - 1890).
263. - Teatrul Național
264. - Teatrul Național în 1909
Clădirea Teatrului Național adăposteste adevărate monumente de artă:
Cortina pictată în 1896 de meșterul vienez M. Lenz și terminată de unul din discipoli, prezintă în centru o alegorie a vieții, cu cele trei vârste, iar în dreapta, alegoria Unirii Principatelor Române (Moldova, Transilvania și Țara Românească), partea stângă, pictată de ucenicul lui Lenz este diferită de rest prin stil şi culoare;
Cortina de fier a fost pictată de Alexander Goltz, cu motive ornamentale dispuse simetric, separă etanș scena de restul sălii;
Plafonul pictat de Al. Goltz în culori pastelate, reprezintă alegorii paradisiace, fiind ilustrat cu nimfe și îngeri și încadrat în stucatură rococo. Tot pe plafon, deasupra fosei orchestrei, se află stema celor patru
provincii reunite, cu însemnele heraldice ale fiecăreia, iar din stema
regală, aflată într-un plan paralel, cel mai vizibil este sceptrul,
însemnele regale fiind îndepărtate după 1950;
Candelabrul din cristal de Veneția cu 109 becuri și cele 1418 lămpi electrice.
Alte imagini cu
Teatrul Național din Iași găsiți
aici sau pe
http://nelupaunescu.blogspot.ro.
265. - Interior Teatrul Național
266. - Interior Teatrul Național
267. - Interior Teatrul Național
268. - Teatrul Național
269. - Teatrul Național via delcampe.net
- Statuia lui Vasile Alecsandri - fosta strada 9 Mai nr. 18
Statuia poetului, prozatorului și dramaturgului român
Vasile Alecsandri (1821-1890) a fost realizată în 1905 de către sculptorul polon de origine germană Wladimir (Wladislav) C. Hegel, care realizase și statuia lui Miron Costin în anul 1888.
La acel moment, în fața teatrului era statuia de marmură a lui
Gheorghe Asachi, dezvelită în 14 octombrie 1890 la Biserica Trei Ierarhi, fiind amplasată aici în septembrie 1897, după terminarea Teatrului, drept recunoştinţă pentru realizarea primului spectacol în limba română, și a fost mutată în anul 1905 pe locul unde se află și în prezent, în fața Școlii Gh. Asachi de pe Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt.
Statuia lui Vasile Alecsandri, care a fost primul director al Teatrului din Iași, a fost inaugurată în data de 15 octombrie
1906, în cadrul unei serbări naționale la care a participat și un mare grup de țărani bucovineni în costume naționale, conduși de preoții și învățătorii lor. Statuia era aşezată pe soclu încă din anul precedent şi i se mai anunţase o deschidere fastuoasă în luna august.
Inscripția de pe spatele soclului conține următoarea dedicație: „Poporul român, poetului său iubit, 1905”.
270. - Statuia lui Vasile Alecsandri
271. - Teatrul Național via delcampe.net
272. - Teatrul Național în 1945 via okazii.ro
273. - Statuia lui Vasile Alecsandri
273b. - Teatrul National si Statuia lui Vasile Alecsandri - via BCU IASI
În parcul Teatrului Național a existat și statuia primarului
Dimitrie Greceanu (1860-1920), fost ministru al Justiției. Fost membru marcant al Partidului Conservator, acesta a murit în urma exploziei unei bombe artizanale plasate la 8 decembrie 1920 în Senatul României de catre anarhistul
Max Goldstein. Statuia a fost realizată de
Richard de Hette in 1930.
- Théâtre des Variétés - Teatrul Delmary - Prima sală de spectacole din Iași care a găzduit spectacole de teatru a fost „Théâtre des Variétés“ (Teatrul de varietăți) inaugurată pe 4 decembrie 1832, cu vodevilul Înturnarea lui Grenade în sânul familiei. Teatrul era amenajat în casele agăi Lascărache Costache, zis Talpan, situată pe colțul ulițelor Dancului (azi strada Mănăstirea Dancu) și Golia (azi Cuza-Vodă), înspre Maternitate.
Lucrările de transformare au fost realizate de arhitectul austriac Johann Freywald, cel care a realizat și alte construcții în Iași, la comanda fraților Baptiste și Joseph Foureaux, actori francezi ce conduceau o trupă teatrală stabilită în capitala Moldovei. Sala teatrului era „eliptică, cu trei rânduri de loje și cu o galerie, toate cu gust împodobite. Decorațiile s-au zugrăvit de d-l Livaditi, carele pe cortină (perdeaua întâia) au înfățișat muzele, fieșcare în a lor îndeletnicire”.
Pe această scenă s-au jucat tragedii, opere și comedii în limbile română, franceză și germană, s-au prezentat pantomime, scene de ventrilocie, spectacole de gimnastică susținute de trupe locale sau trupe în turneu din toată Europa. Clădirea a devenit repede neîncăpătoare astfel încât a fost amenajată o sală mai mare (Teatrul din Copou) în casele Teodor Balș.
Spectacolele au continuat în această sală până în 1869 când Teatrul de Varietăți a fost demolat. Pe terenul ocupat de această clădire, ca și pe terenurile pe care existaseră vechea primărie și Mănăstirea Dancu, a fost construită ulterior noua clădire a Teatrului Național din Iași.
De buna așezare a spectacolelor în scenă se ocupau unii actori cu
experiență, de regulă cei care dețineau rolurile principale. Primul
regizor la Teatrul din Iasi a fost
Adolphe Francois Gatineau, un actor de origine franceză, venit ca al doilea comic în trupa Pellier inlocuit de
Victor Boireau Delmary din aceeasi trupa.
Teatrul lui Delmary a funcționat într-o altă clădire din grădina actualului Teatru Național, colț cu Maternitatea. via
wiki
273c. - Vechiul teatru francezo-român (Delmary) - MNLR Iaşi Teatru
- Strada Agatha Bârsescu - fostă
Uliţa Strâmbă, Uliţa Nemţească Mare, Căpitan Păun
Piața Teatrului este străbătută de strada
Agatha Bârsescu care uneste strada Ion C. Brătianu cu strada Costache Negri.
Strada a avut în trecut numele de
Căpitan Păun după numele celui care împreună cu un sergent, un căprar şi doi pompieri căzuseră la datorie în septembrie 1885 luptându-se să salveze caii din grajdul boierului
Nicolae Roznovanu. Mai devreme, strada făcuse parte din fosta
Uliţa Strâmbă, numită apoi
Uliţa Nemţească Mare.
- Arh. Reinicke Chetner
Pe această stradă și mai apoi în Copou, arhitectul german
Julius Reinicke Chetner a înființat un patinoar, unde împreună cu soţia sa produceau admiraţia ieşenilor prin figurile grele de patinaj.
A construit în anul 1897 frumosul
Palat Sturdza din Bucureşti, fost
Minister de externe și
demolat în 1946 datorită deteriorării din timpul războiului. Reinicke ar fi și arhitectul planurilor
castelului Sturdza din Miclăușeni.
Reinicke Chetner a cumpărat
berăria Zimbru din Păcurari, fost proprietatea Zvec, amenajând o grădină foarte apreciată în acea vreme.
Berăria Zimbru, demolată în 2007, a fost una dintre cele mai vechi fabrici de bere din România, fiind menţionată încă de la 1786 într-un hrisov de la
Alexandru Ioan Mavrocordat, prin care se arată că numitul Herletz, gerah (doctor) în Iaşi va construi „o spiţărie la care s-au făgăduit că va ţine purure doftorii bune pentru folosul bolnavilor şi cu mai ieftin preţ decât la alţi spiţării”. Fabrica a fost naţionalizată în 1948 iar în 1965 a fost construită o nouă unitate de producţie pe bulevardul Chimiei.
- Actrița Agatha Bârsescu
Astăzi strada poartă numele actriței
Agatha Bârsescu (1857 - 1939) care a jucat ca primă tragediană la
Burgtheater din Viena, apoi pe scenele multor teatre din Europa și din America. Spre sfârșitul vieții a fost profesoară la Conservatorul din Iași.
274. - Instituția Arhitectului Șef
275. - Casa Arhitectului șef în dreapta
- Pomul Verde - fosta stradă 9 Mai nr. 23
În parcul din fața
Teatrului Naţional, în stânga trecerii de pietoni este un monument amplasat pe locul unde s-a aflat
Teatrul evreiesc Pomul Verde deschis încă din 1870 ca grădină de vară și unde în octombrie 1876
A. Goldfaden întemeiază aici teatrul modern permanent în limba idiș, într-o “căsuţă doar cu un singur etaj”, în vadul vechiului Casino de
Viena (
Casino de Iassi prin 1872
) din strada Primăriei. În 1969 aici era Cinematograful de vară.
- Tipografia Herșcu Goldner
Teatrul era situat pe atunci strada Gh. Mîrzescu, alături de
tipografia de la nr. 17, întemeiată în 1865 de
Herşcu Goldner, editorul lui
Ion Creangă și unde majoritatea lucrătorilor erau bătrâni sau invalizi de război.
276. - Jassy 1872 - Tipografia H. Goldner, Strada Primariei
277. - Tipo-Litografia, Fonderie de litere și fabrică de cărți de joc
H. Goldner - Iassy 1874
278. - Iași 1916 - Tipografia H. Goldner, Strada Gh. Mirzescu, Nr. 17
Tipografia-Institutul de Arte Grafice Brawo - Pe la 1935 în zonă era și Institutul de Arte Grafice - Tipografia Brawo care a avut sediul și pe strada Arcu nr. 9.
206b. - Tipografia Brawo
206c. - Institutul artistic de arte grafice Brawo
- Constantin Brahă & Emil Wolotzky - 1934
- Pomul verde a fost primul teatru profesionist din lume în limba idiș, întemeiat de actorul și dramaturgul
Avraham Goldfaden (1840-1908) în anul 1876.
Primele reprezentaţii în limba idiş au avut loc la Iaşi în 1875 în grădina lui
Simion Marcu (Şimen Mark), aflată pe locul unde acum este sediul
Băncii Naţionale de pe bd. Ștefan cel Mare.
Trupa de actori evrei condusă de Avram Goldfaden aduna un public numeros la fiecare reprezentaţie, inclusiv datorită „jocului excelent al actorilor”, după cum scria Mihai Eminescu în
Curierul de Iaşi (Curierul de Iassy) din august 1876. La începutul lui 1876,
Trupa Goldfaden a părăsit România, pornind într-un turneu prin Europa şi stabilindu-se în cele din urmă în America unde Avram Goldfaden este numit de New York Times un „Shakespeare al evreilor“, întemeietor al musicalului american.
279. - Gradina Pomul Verde - 1903 - A. Goldfaden
279b. - Afiș cu A. Goldfaden
- Teatrul din Iași a fost închis în timpul celui de-al doilea război mondial și apoi transformat în anul 1949 în Teatrul Evreiesc care în anul 1956 a luat numele lui Avram Goldfaden. După desființarea teatrului de la Pomul Verde, unii actori au dat
spectacole în strada Banu, pe malul Râpei Galbene, în grădina
farmacistului
Blumenfeld, numindu-se
Teatrul Tivoli şi era locul
preferat de trupele ce jucau în limbă germană.
În Iași a mai existat un Teatru Evreiesc până prin anul 1960 situat în strada Gându, în fața Colegiului Național și care a devenit mai târziu cinematograful Phoenix.
Odată cu scăderea numărului de spectatori, pe măsură ce evreii din Iași emigrau în Israel, teatrul s-a desființat în anul 1963, iar clădirea sa a fost demolată. În 1976, în fața Pomului Verde și în dreapta Teatrului Național s-a dezvelit o statuie reprezentandu-l pe Avram Goldfaden.
În 1968 primăria hotărăște eliberarea esplanadei Teatrului Național și reamenajarea străzii Primăriei demolând o serie de clădiri printre care Tipografia lui Herşcu Goldner și Grădina fostului teatru Pomul Verde.
281. - Festival artistic în grădina Pomul Verde
Comitetul Democrat Evreesc Iași - Secția Feminină
- Uzina Electrică a Teatrului Național - str. Matei Millo
- În partea stângă a Teatrului Național, pe strada ce amintește de actorul
Matei Millo, este clădirea
Uzinei Electrice a Teatrului Național, inaugurată odată cu teatrul, la 1 decembrie 1896. Uzina electrică a marcat începutul electrificării oraşului Iaşi, folosind generatoare electrice alimentate de maşini cu abur. Societatea
Algemeine Elektricitats Gesellschaft (A.E.G) din Berlin a instalat 1418 lămpi în interiorul teatrului, în Piață 12 lămpi electrice cu arc voltaic și un an mai târziu 44 lămpi pe strada Golia, până în Piaţa Unirii. În Uzina electrică se realiza și încălzirea termică cu abur a teatrului.
În 1895, făcîndu-se săpături pentru
Uzina electrică de la teatru şi depozitul de decoruri, s-au dezgropat
câteva zeci de oseminte ceea ce a dus la o furtună de proteste din
partea locuitorilor.
Înălţîndu-se
clădirea uzinei, biserica Dancu din apropiere este afectată, fapt ce a
dus la demolarea ei în octombrie 1903, pe locul altarului fiind planți
câțiva brazi.
Aici a locuit un timp scriitorul Mihail Sadoveanu ca director al teatrului și tot aici, între 1917-1918 se făceau repetițiile orchestrei simfonice condusă de George Enescu care a avut primul concert în ziua de 13 decembrie 1917, așa cum scrie pe o placă memorială.
În fosta uzină există astăzi o sală de spectacole de aproximativ 100 de locuri.
282. - Clădirea Uzinei Electrice si a Teatrului Național
282b. - Clădirea Uzinei Electrice si a Teatrului Național
283. - Teatrului Național și Uzina electrică
Prima reprezentație a iluminarii electrice din Iași și din România s-a realizat la 11 şi 14 iulie 1868 în grădina caselor Sturza din Copou, unde este acum Spitalul Militar, când s-a aprins Soarele Electric care “s-a arătatu pentru întâiaşi dată şi care întrece totu ce s-au arătatu până acum în felu acesta”.
În
Curierul de Iași din 26 ianuarie 1873, clubul patinatorilor anunța punerea în funcțiune a unui
Soare Electric cu
Ilumațiune Briliantă, fiind demonstrația unei lampe cu arc voltaic alimentată de la un dinam, mașinăria find adusă din Viena, pe care locuitorii o numeau soare electric. Sportul cu patine îl inițiaseră muncitorii austrieci ai Gării care au ceat un ghețus lucios pe o bucată din mlaștina Bahluiului.
Gara a fost inaugurată la 20 mai/1 iunie 1870 când a fost întâmpinat
primul tren ce ajungea în gara Iaşilor, tocmai deschisă odată cu linia Paşcani-Iaşi, ramură a căii ferate Roman-Suceava (Iţcani), construită de Societatea austriacă
Lemberg-Czernowitz-Jassy Eisenbahn (Calea ferată Liov-Cernăuți-Iași) şi dată în exploatare la 3/15 decembrie 1869.
284. - Curierul de Iași din 1873
În 1883, în cadrul festivităților de la 5 iunie prilejuite de dezvelirea statuii ecvestre a domnitorului Ștefan cel Mare, a figurat la loc de cinste și iluminarea electrică a Parcului Copou cu ajutorul unei "locomobile" de 16 c.p., închiriată de Primărie.
În 1897 încep lucrările de electrificare a restului oraşului, contractate de Primărie cu Societatea
Continentale Gesellschaft für Electriche Unternehmungen din Nürnberg. În ziua de 8 septembrie 1898 se punea piatra fundamentală la clădirea primei uzine electrice comunale, iar peste vreo 8 luni, pe 6 mai 1899 se pun în funcțiune cazanele cu abur, turbinele, generatoarele, Uzina fiind prima instituţie de distribuţie publică a energiei electrice de pe întreg teritoriul Moldovei. Prima din România a fost în Timișoara în 1884, la doi ani de la prima centrală electrică din lume, cea a lui Edison
(New York - 1882), când orașul devenea prima cetate de lumină a
Europei.
Linia telegrafică a fost inaugurată la 14 februarie 1855, sediul oficiului telegrafic fiind în Palatul Ocârmuirii, fost până în 1906 pe locul unde este acum Palatul Culturii.
Ideea aducerii luminii electrice în Iași s-a lovit de o îndârjită luptă între consilierii primăriei, unii fiind adepţi ai introducerii electricităţii
şi alții doreau utilizarea iluminatului cu gaz aeroform. Până la urmă fostul primar
Vasile Pogor îi convinge prin iluminarea electrică a casei sale cu
un generator cumparat în 1896 din Viena. Nu întâmplător, prima casă racordată la rețeaua electrică a fost a lui Vasile Pogor, sediul Junimii, unde se mai păstrează astăzi doi stâlpi ornamentali de iluminat public din 1899.
Uzina de lumină furniza în reţelele oraşului curent alternativ cu tensiune înaltă de 3000 V şi tensiune joasă de 300/150 V. Se afla pe
strada Moţoc, numită apoi
strada Uzinelor, fiindcă tot acolo se construia şi
Uzina electrică a tramvaielor, ce avea să fie dată în exploatare la 1 martie 1900, prima linie fiind cea dintre Gară și Hală.
Uzina comunală de Lumină a mai funcţionat până în 1966 când a intrat în funcţiune
C.E.T. Iaşi şi apoi, doar ocazional, până în 1973, când, după 74 ani de funcţionare, şi-a încheiat definitiv misiunea.
- Crucea Roșie Americană
În primul război mondial, peste drum de Uzina electrică, în curtea Ambulatoriului de Obstetrică și Ginecologie Cuza Vodă, era cantina Crucii roșii Americane.
În 1917, la aproape un an de când ajunsese capitală de război, oraşul Iași avea infrastructura stradală aproape distrusă, alimentarea cu apă era precară și existau probleme cu aprovizionarea cu alimente.
La începutul lunii septembrie 1917 soseşte Misiunea Americană de Cruce Roşie condusă de colonelul
Henry Watkins Anderson. Misiunea este găzduită la
Palatul Roznovanu, prin eliberarea spaţiului de către Tribunal şi Curtea de Apel.
via
285. - Crucea roșie americană, serviciul de ajutorare
286. - Ambulatoriu de Obstetrică și Ginecologie Cuza Vodă
287. - Colonelul
H. Anderson şi
Regina Maria în vizită la cantina Crucii Roşii Americane
287b. - Clădirile maternității în 1917
- Urcăm pe strada Mănăstirea Dancu înspre strada Cuza Vodă - întersecția cu str. V. Stroescu
- Mănăstirea Dancu
Cam pe porțiunea cuprinsă între Teatrul Național și Uzina electrică, pe strada
Mănăstirea Dancu de astăzi
, fostă Ulița Strâmbă, a existat
Mănăstirea Dancu,
ctitorită în 1541 în timpul domniei lui Petru Rareș, de popa Iurie și
boierul Dancu împreună cu soția sa Sofronia, în mahalaua Măjilor din
Târgul de Sus. Biserica a fost distrusă în marele incendiu din anul 1693
și a fost reconstruită în 1701, în timpul celei de-a doua domnii a lui
Constantin Duca. Acesta a construit noi clădiri în jurul bisericii și a
transformat-o în mănăstire pe care a închinat-o mănăstirii Xiropotamu de
la Muntele Athos. Biserica mănăstirii s-a transformat în biserică
parohială, devenind o filială a bisericii Sfântul Sava, iar în fostele
chilii s-au instalat Reuniunea Femeilor Române precum și Școala de
Croitorie și Albituri, prima școală de menaj destinată fetelor provenite
din familii cu greutăți financiare. Afectată de cutremurul din 1802,
deși a fost renovată la 1840-1841, biserica s-a degradat treptat iar
turnul construit de Constantin Duca s-a năruit astfel încât după
Războiul de Independență biserica era o ruină și a fost demolată în
1903. În imediata vecinătate a mănăstirii, între 1894-1896, a fost
construit Teatrul Național din Iași care s-a extins ulterior pe o parte a
terenului fostei mănăstiri.
288. - Teatrul Național, statuia lui
Gheorghe Asachi
și in dreapta Uzina Electrică și Mănastirea Dancu
289. - Mănastirea Dancu în dreapta
Pe colțul din stânga al intersecţiei străzii Mănăstirea Dancu cu strada Cuza Vodă, a existat pe la 1830 casa doctorului Peretz, unde la 4 decembrie 1832 s-a inaugurat Théâtre des Variétés (Teatrul de varietăți), prima clădire din Iași amenajată pentru a găzdui spectacole de teatru. Această casă a aparținut agăi Lascărache Costache (zis Talpan) și mai înainte a lui Gheorghe Krupenski, aici jucase în 1820, o trupă rusească sub direcția lui Ghenzel: Școala femeilor de Moliere.
Primul spectacol a fost cel al Fraților Fouraux (Baptiste si Joseph), care au prezentat vodevilul Derlindindin. Au fost și spectacole de varietăți, la care își dădeau concursul și artiștii trupei lui Marteaux și Kobler. Programul cuprindea numere de pantomimă, echilibristică pe frânghie, în care excela soţia lui Baptiste Fouraux, mai ales când dansa pasul numit Nec-plus-ultra. De asemenea erau aplaudate scenele de ventrilogie și săltătorii, dar ceea ce entuziasmase publicul ieșean era baletul trupei. Paralel cu reprezentarea vodevilurilor, pe scena teatrului aveau loc regulat spectacole de varietați și music-hall: dresură de câini și cai, scene ecvestre și militare.
În revista Albina românească din anul 1832, se puteau citi urmatoarele: "Între noi folositoare publice asezamânturi, capitala noastră Iași se poate lăuda și cu statornicirea unui teatru ce este o școală, unde desfătându-se publicul învață cele bune și care mult înrâurează asupra moralului și informarea haractirului"...
- Primul spectacol muzical în limba română
Pe scena acestui teatru, în 10-11 aprilie 1834, Gheorghe Asachi a organizat serbări în onoarea contelui
Pavel Kiseleff, care urma să părăsească Țările Române, aici având loc
primul spectacol muzical în limba română
Cantata pastorală sau
Serbarea păstorilor moldoveni,
în care actorii erau Gheorghe Asachi, Vasile Alecsandri, Mihail
Kogălniceanu, Al. Mavrocordat, N. Docan, Scarlat Vărnav şi alţi fii de
boieri. În acest spectacol își are debutul actoricesc
Matei Millo.
Pe această scenă s-au jucat tragedii, opere și comedii în limbile română, franceză și germană, s-au prezentat pantomime, scene de ventrilocie, spectacole de gimnastică susținute de trupe locale sau trupe în turneu din toată Europa.
Aici s-au prezentat primele spectacole ale Teatrului Naţional Iaşi, înfiinţat în 1840, sub direcţiunea lui Costache Negruzzi, Vasile Alecsandri, Mihail Kogălniceanu sub conducerea lui
Costache Caragiali.
Spectacolele au continuat în această sală până în 1869 când Teatrul de Varietăți a fost demolat. Pe terenul ocupat de această clădire, ca și pe terenurile pe care existaseră vechea primărie și Mănăstirea Dancu, a fost construită între 1894-1896 noua clădire a
Teatrului Național din Iași.
Crescând numărul trupelor teatrale locale sau în trecere prin oraș, clădirea a devenit repede neîncăpătoare și fost închiriat casa lui Teodor Balș din Copou, inaugurarea fiind în decembrie 1846.
Spectacolele de varietăți au pătruns în țara noastră prin trupe de artişti de peste hotare: franceze, italiene, germane și engleze. Întâlnim artişti străini invitați la diferite evenimente, cum ar fi nunta voievodului
Constantin Șerban Basarab cu
circasiana Nedelea, din anul
1657, când a dat reprezentanţii o indiancă cu performanțe de agilitate "de cea mai satanică dexteritate", cum nu se mai văzuse încă până atunci. În 1712,
Condica de porunci Anatefterul lui Constantin Brâncoveanu menţionează două reprezentații date de pehlivani și măscarici la palatul domnesc iar în 1798
Hangerli Vodă a acordat unui grup de artiști francezi, prima autorizație pentru o reprezentaţie de music-hall în țara noastră.
-
Şcoala de Ţesătorie
În locul unde se întâlnea strada Cuza Vodă cu uliţa Zoe (strada Vasile
Stroescu), numită după hanul Zoiţei, hangiţa cu obraji rumeni şi ochii
de foc, se găsea între 2901-1939
Şcoala Profesională de Ţesătorie și Sericicultură găzduită în casele lui Hristache Zărnescu unde elevele învățau a coase, a crește viermi de mătase și chiar a cânta la pian.
290. - Strada Cuza Vodă
291. - În stânga este Casa Alexandru Ghica
291b. - Vedere dinspre casa A. Balș - desen de Bolomey în 1850
Casa Alexandru Ghica - la nr. 34, pe partea dreaptă
Casa Ghica
datează din 1745, dar forma ce o vedem azi se datorează lui
Alexandru Ghica, care a cumpărat-o pe când era în ruina în 1849 și a
modernizat-o.
292. -
Casa Alexandru Ghica
293. - Casa Alexandru Ghica 1983 by Paul van Baarle
via
tramclub.org
294.
- Casa Alexandru Ghica via
tramclub.org